Sportmassage, Afvallen

Sportmassage

Bewegen is goed voor iedereen, maar de kunst is om verantwoord te bewegen. Dit is voor iedereen anders en is afhankelijk van de leeftijd, interesse, niveau en lichamelijke conditie. Bovendien gaat het bij bewegen niet alleen om sportieve activiteiten, maar ook om dagelijkse activiteiten. Hierbij kun je denken om huishoudelijke activiteiten zoals wandelen of fietsen. Maar een verkeerde zithouding kan ook voor blessures zorgen. Het belangrijkste is dat er altijd balans is tussen de belasting en de belastbaarheid. Dus tussen inspanning en rust. Soms gaat de balans de verkeerde kant op en is er sprake van overtraining, blessures of ziekte door verminderde weerstand. Sportmassage kan hierbij helpen.

Waarom een massage?

Bij een sportmassage wordt stevig gemasseerd. Tijdens de massage worden de knopen uit de spieren gehaald en wordt het bindweefsel los gemaakt. Om dit te kunnen doen moet er diep in de spieren worden gemasseerd, dit zal niet prettig aanvoelen. Je lichaam geeft met de pijn aan dat er iets niet goed zit. Dit kan door de sportmasseur verholpen worden. Maar de massage zal nooit te intens worden en hiervoor word je in de gaten gehouden. Een sportmassage verbeterd de doorbloeding van de spieren, waardoor de afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Daarmee kan het herstel van het lichaam bevorderd worden en voorkom je eventuele blessures door overbelasting van je spieren. Door de stevigheid van de massage is deze niet geschikt om vlak voor of na een grote inspanning te doen. Daarmee kan je namelijk je spieren te veel belasten en zul je eerder hier nadeel van ondervinden dan er voordeel van hebben. Mocht je toch een massage willen voor een grote inspanning, kies dan voor een massage die de spieren niet al te zeer belast.

Sporten en afvallen

Doordat je na een sportmassage snel weer hersteld bent kun je weer verder sporten. Sporten, met bijvoorbeeld een personal trainer, zorgt ervoor dat je meer energie verbruikt en als je nog minder gaat eten, zal deze combinatie ervoor zorgen dat je zal afvallen. Daarnaast verbetert je conditie en verlaag je je bloeddruk door regelmatig te bewegen. Je botten versterken, je slaapt beter en de kans op hart- en vaatziekten verkleinen sterk. Om af te vallen maakt het niet veel uit wat voor sport je kiest. Het gaat om de totale hoeveelheid energie die je verbruikt. Als je nooit veel hebt bewogen en op eens gaat sporten, vraagt dit vaak om blessures. Het is belangrijk dit langzaam op te bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *